dinsdag, februari 06, 2007

Twijfel


Vorige week dinsdag had ik een sollicitatiegesprek. Ik heb sinds vorig jaar augustus precies één sollicitatiebrief geschreven en die resulteerde in een uitnodiging en gesprek. Dat gesprek liep niet van harte soepel. Eén persoon wilde van mij een verklaring die een leugen in zou houden. Ik hou niet van liegen, ook niet als dat een baan oplevert. Opleuken is al erg genoeg, maar een regelrechte leugen is geen goede basis. Voor niets.

De uitkomst was dat ik de baan gekregen zou hebben als het een eerlijke procedure geweest was. De kandidaat stond natuurlijk al lang vast, was intern en de wensen waren daarop aangepast. Dat de kandidaat geen ervaring heeft met het vak (mijn vak) en dat dat nog enorme problemen gaat opleveren zullen ze nog wel ervaren. In mijn vak kun je wel sociaal zijn, maar geen doetje. Zij krijgen en doetje. En dat verdienen ze ook.

Maar de twijfel bij mij ligt elders. Niet in het feit dat dit misgelopen is, maar wel in wat ik nou wil. Nu is dat een rode draad in mijn leven; twijfel over wat ik wil. Ik kom soms ontzettend rechtlijnig en vastbesloten over, maar dat is maar buitenkant. Ik weet eigenlijk ook best wel vaak precies wat ik niet wil. Maar de mogelijkheden die overblijven zijn legio. Ook omdat ik overal kansen en mogelijkheden zie.

Ik ben vaak jaloers op mensen die een vak of roeping kiezen en daarmee hun hele leven blij en voldaan zijn. Ik heb dat nooit gehad. Wist ik koud wat ik wou, was ik alweer met iets anders bezig. In noodsituaties is dat een goede eigenschap. Even schudden en ik ben al weer bij plan B. Of C. Of D. Opstaan en doorgaan.

Maar als carrière is het niets gedaan. Steeds als ik iets leuk vind en koud begonnen ben is mijn aandacht al weer bij plan B etc. En voor opleidingen is het ook bar slecht. Ik kan alles, behalve afronden. Ik ben een projectmatig mens. En dus twijfel ik nu aan mijn keus voor een opleiding van koud een jaar terug.

Toch maar eens uitzoeken of het niet helemaal in modules kan. En misschien word ik dan wel architect. Of ontwerper. Of planner. Hé, wacht eens, dat ben ik al. Misschien is dit dan toch de weg voor mij?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier uw bericht achter, maar hou het vrolijk.