vrijdag, april 04, 2008

Zo blauw


Het ene ijsvogeltje wipt op de tak terwijl de ander driftig grond uit de voet van de omgevallen boomstam graaft. Zwiep zwiep. Er ligt al een heel bergje zand onder de vele ingangen. Mooie camouflage, dat doen stokstaartjes ook. Nou heb ik genoeg stokstaartjes op tv gezien, maar nog nooit een ijsvogeltjesnest. Dit jaar gaat het gebeuren, op beleefdelente. Vorig jaar volgde ik daar al de slechtvalken aan de Hemweg die helaas niet meer in beeld zijn. En daar kwam ik weer terecht via de slechtvalken in de Mortel.

Hoe precies weten we niet meer, maar sinds 2005 volgen we het wel en wee van de familie slechtvalk op de zendmast. Vorig jaar vond ik daar de live-beelden van de slechtvalken uit Amsterdam bij, van de centrale aan de Hemweg. Helaas is er dit jaar geen beeld uit dat nest, en geen streaming video uit Brabant ook. Geen slechtvalkjes dus, maar gelukkig wel de torenvalkjes en de steenuiltjes terug. Zouden de slechtvalkjes aan hun eigen succes ten onder zijn gegaan? Ze kregen zoveel fans vorig jaar, maar ook wel felle emotionele reacties. En dat levert natuurlijk reclame op, maar het kost ook veel geld in serverruimte en redactie.

In 2006 zagen we ook voor het eerst in het echt een ijsvogeltje. Erg ontroerend was dat, en erg intensief. De kleur van het beestje maakt echt indruk. En dan nu de kans om mee te kijken hoe zij nestelen. Ik hoop er veel van te kunnen volgen. Of het weer net zo intensief wordt als bij de slechtvalken betwijfel ik. Ik kende langzamerhand de karakters, ik kon zonder een moment te twijfelen de vogels identificeren. Dat kon ik in 2006 met de vier prachtige jongen. Dat kon ik vorig jaar met de 2 jongen, de moedervogel, de vader, de indringster die het nest veroverd had en later de jongen opvoedde.

Maar ik ga er wel van genieten. Zo blauw, zo blauw…….




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier uw bericht achter, maar hou het vrolijk.