donderdag, juni 25, 2009

In bad met motoren

Ongemerkt gaat het hard met de dagen. Dat vind ik altijd zo in de zomer. De dagen zijn lang, je doet heel veel op een dag en ze zijn zo om. Zeker als het zulk heerlijk weer is als vandaag. Het is zomer, meteorologisch gezien al 25 dagen, astronomisch gezien al 4 dagen en in mijn hoofd sinds vandaag. De zon schijnt uitbundig, het is weekend (voordeel van deeltijdwerken) en we zijn vandaag heerlijk naar Nieuweschans geweest. Bad Nieuweschans, laten we het beestje bij de nieuwe naam noemen.

De sauna is niet meer zo nieuw, maar wordt wel elke keer vernieuwd. We zijn er al een poosje niet geweest en je merkt ook niet altijd alle veranderingen op natuurlijk, maar een paar zagen we er nu wel. Zo is de infrarood sauna verplaatst (waarschijnlijk vorige keer ook wel) het voetenbad (vorige keer absoluut nog niet) er is een badjassenpark bijgekomen (volgens mij was dat park er al, maar was er geen doorgang naar het zoute bad) er stond nieuwe kunst en er hing een nieuw informatiepaneel over de herkomst van het zoute water.

Voor ons het belangrijkst: er is eindelijk een zoutwater jacuzzi bij het sauna gedeelte. Jammer genoeg nog geen zout bad, of een buitenzwembad (ons ideaal) maar al wel heel lekker. Zout water is zo goed voor je huid en je nagels, dat effect voel je nog weken. Alles is glad en je dode huidcellen zijn er lekker af. Alsof je gescrubd bent, overal. Dat is misschien ook wel een beetje zo, dat doet het zoute water. Extra voordeel is dat je beter en makkelijker bruin wordt als je huid zo schoon is, en het blijft langer zitten. En bruin worden lukt wel met zulk weer. We lagen lekker buiten op een zonnebed en dan moet je oppassen dat je niet te lang buiten blijft. Ik ben bruin geworden, maar net niet rood.

Op de heenweg kiebelde het van de motoren op de N33. Allemaal naar Assen, naar de TT. Ik vind dat toch zo leuk elk jaar, die drukte van motorrijders op de weg. Het gros is vriendelijk, rijdt rustig (oké, soms wat te hard) en voorzichtig. Bovendien is het hun feestje, dus ze hebben geen haast en genieten van de rit. Dat kan ook met zulk mooi weer. Hard rijden laat je trouwens wel vlakbij Assen, overal staan politiefuiken. We zagen 2 heel openlijk opgestelde snelheidscontroles, er stond er nog zeker 1 heel verdekt opgesteld en een behoorlijk percentage van de mannen op motoren was gekleed in politiepantalon…. J

Ik vind het niet zo erg dat er zoveel controle is, het is nauwelijks nodig voor de meeste motorrijders en ik vind het ook geen probleem als ze me met 130 inhalen op de snelweg. Of als ze een beetje wegstuiven vanuit stilstand, dat is een deel van de charme van de machine. Maar het is wel goed om uitschot van de weg te halen, en om te zorgen dat de heren en dames niet met een slok teveel op achter het stuur kruipen. Ik probeer motoren altijd net wat meer ruimte te geven, net als vrachtauto’s.

Nou ben ik geloof ik altijd al een nette bestuurder, maar dan word ik nog wat alerter. Beide groepen kunnen er niks aan doen dat er tuig tussen zit, het merendeel is gewoon rustig en rijdt attenter dan de gemiddelde automobilist. Zeker dan de homo telefonico of ik-moest-5-minuten-geleden-bij-de-baas-zijn-dus-ik-hou-geen-afstand bestuurder. Die laatste zit steevast op de linkerweghelft, kijkt weinig in de spiegel en heeft regelmatig te maken met het fenomeen kop-staartbotsing.

Maar motoren, met hun feestje en hun rust (tja, vind ik echt, je kunt ook rust uitstralen als je 140 rijdt) en hun vriendelijkheid die zeker bij een mooi weer TT naar buiten komt, tja, die vind ik leuk. Dat wordt kermis en muziek en kamperen en genieten. En zaterdag toch even de tv aan en zorgen dat ik niet op de snelweg vlakbij het TT terrein moet zijn. Niet weer naar Bad Neuschans, al zou ik elke dag wel willen. Maar dat zou teveel van het goede zijn.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier uw bericht achter, maar hou het vrolijk.