maandag, juni 29, 2009

Inpakken en nog niet wegwezen

Er wordt massaal gewaarschuwd tegen het vermelden van je vakantie op een persoonlijke pagina. Dat vind ik wel goed, het is ook nogal gevaarlijk om zomaar te vertellen dat je 14 dagen weg bent. Ik vind het al eng genoeg om aan de postbode en de politie door te geven dat je vakantie elders viert, laat staan dat een wildvreemde er van hoort. Ik regel dan ook altijd zo weinig mogelijk; de krant mag blijven bezorgen, de planten blijven voor het raam staan en niemand hoort waar ik ben.

Maar dit jaar hebben we weer catsitters. . Heel handig tegen inbrekers, heel handig om de post op te ruimen, heel handig om de planten water te geven. Ook leuk, want we wonen in een behoorlijk toeristisch dus ze kunnen zich goed vermaken. Fiets mee of op onze fietsen, dagje museum, dagje dierentuin, alles is vlakbij. Alleen het strand niet, dat geef ik toe.

Het wordt nu wel spannend. Misschien omdat het zulk mooi weer is, maar kriebelt het. De reis naar Schiphol, daar inchecken en uren wachten, korte reis naar Londen of Frankfurt (we weten nog niet eens zeker welke van de 2) en dan de nachtvlucht naar Kaapstad. Slaappil mee, fles water kopen op Schiphol zodat ik wat kan drinken als ik wakker wordt, zoveel mogelijk handige spullen in de handbagage, boek mee en onder zeil naar het zuiden. Als het even kan tenminste. Wel wat handiger dan per schip, en misschien ook wel gezonder. Je zult toch maar zeeziek zijn tot Portugal en dan achter moeten blijven…..


Zuidpunt van Afrika, hier wie kom. Het kan nog wel zuidelijker, Buenos Aires bijvoorbeeld of zelfs Antarctica. Allemaal mogelijk. Ik zocht laatst op reizen naar Namibië om nog wat informatie te winnen en kwam toen een reis rond de wereld tegen. Nou ja wereld, 3 continenten per schip. Eerst oversteken naar Amerika, door het Panamakanaal naar de Stille Oceaan, dan naar het zuiden en rond Kaap Hoorn, noord naar Brazilië. Oversteken naar Marokko, weer naar het zuiden en de hele kust langs , om Kaap de Goede Hoop en dan via het Arabisch schiereiland en het Suez-kanaal weer naar Europa. Drie continenten, 151 dagen. Ik moest even rekenen, dat komt neer op 5 maanden. Wel ontspannen, maar of ik zolang op een schip zou willen zitten….

Het zou wel een ervaring zijn die aan vroeger tijd doet denken. Toen voeren ze bijvoorbeeld van Baltimore naar Hawaï in ongeveer 5 maanden. Zelden met vers eten, met veel zeeziekte, slechte kansen bij het ronden van de kaap. En alleen maar om het evangelie te brengen aan een volk wat dat al lang kende, maar van net een ander kerkgenootschap. Het is niet mijn idee van nuttig reizen, maar mijn reis zal wel niet met hun idee stroken. Die cruise ga ik niet maken, al is het niet om tijd en geld, dan is het wel omdat ik nou niet zo van varen hou. Maar die wereldreis…..dat sluit ik niet uit.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier uw bericht achter, maar hou het vrolijk.