maandag, januari 25, 2010

Bollen en tuinvogeltelling

Hartelijk dank voor uw deelname aan de Nationale Tuinvogeltelling 2010!
Wij hopen dat u veel plezier beleeft aan de vogels in uw tuin of op het balkon.

Dit is uw persoonlijke Tuinvogeltelling:

Ekster 2
Heggenmus 2
Houtduif 1
Huismus 13
Kauw 2
Koolmees 4
Merel 7
Pimpelmees 5
Roodborst 1
Spreeuw 19
Sijs 2
Ringmus 4

Op de site zijn de landelijke resultaten van de Tuinvogeltelling te volgen. Na het weekend maken wij de definitieve Tuinvogel top-10 van 2010 bekend. Een uitgebreid verslag met de telresultaten staat vanaf maart op www.tuinvogeltelling.nl.

Dat heb ik gisteren geturfd terwijl ik een half uurtje voor het raam zat. De bedoeling was simpel, tellen hoeveel verschillende vogels in een zelfgekozen halfuur je tuin bezoeken en ook echt even gaan zitten. Wat overvliegt telt niet mee, dus meeuwen heb ik niet op mijn lijstje staan en een heleboel mussen die in de meidoorn bleven zitten ook niet. Toch viel het resultaat niet tegen. Ik had een goed tijdstip uitgekozen, dat wel. Nadat de katten binnen zijn en liggen te slapen en voor de vogels zelf een dutje gaan doen, zo rond een uur of 1. Maar er zaten wel wat verrassingen bij. De mezen bijvoorbeeld, dat waren er meer dan ik dacht. En twee heggemussen is ook nieuw, we dachten steeds dat het er 1 was. Maar dat kan ook zijn omdat het paarseizoen bijna weer begint. IJs en sneeuw of niet; er wordt al weer druk gevochten tussen de mannetjes mus. En dat zal voor de andere soorten ook wel gelden.

Verder mijn wekelijkse update van de bollen. De bak met tulpen heeft het zwaar te verduren, vrijdag gooide onze bejaarde poes dezelfde bak om. Het is ook zo leuk om vogeltjes te kijken vanuit de vensterbank. Maar ze groeien gestaag zoals te zien is. De amaryllis blijft ook groeien, hij zal nu wel bijna op hoogte zijn. Als je goed op de foto's kijkt kun je vogels zien zitten bij de sneeuw die er nog ligt. We hebben ook een vast bezoekende duif in de tuin, die zit te scharrelen in de zaden. Daar zaten ook erwtjes en zonnebloempitten en maïs tussen, dus lekker voer voor een duif. Maar hij moet wel honger hebben om in zo'n kleine stadstuin op bezoek te komen.In de keuken doen de bollen het ook goed. De eerste narcis bloeit en ruikt heerlijk. Het is wel een bridal crown, maar met geel in het hartje. Zal wel kloppen, ik kende ze alleen met oranje in het hart. Wel een leuke variant en ik hou zo van die geur. En zelfs de kleine gele narcissen doen iets, dat had ik amper meer verwacht. Daarnaast zie je de witte hyacinten op uitbarsten staan. En daarachter zat terwijl ik fotografeerde eerst een vrouwtjesmerel op de tuintafel, daarna de roodborst. Eigenlijk wil ik nog een echte voederplank met overkapping voor vogels die niet zo makkelijk kunnen bungelen, maar tja. Waar moet dat dan weer staan of hangen? En het moet nog even gemaakt worden ook.Johan was er gisteren niet, die was met zijn zoon op stap. Wel lekker, naar Top Gear live. Ik mocht wel mee en ik wou ook wel mee, maar ik vond het een uitgelezen vader en zoon gelegenheid. Maar daarover blog ik later. Net als over de spannende gebeurtenis van 15 uur vanmiddag. Maar wil iedereen die dit toevallig leest wel even duimen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier uw bericht achter, maar hou het vrolijk.