donderdag, september 16, 2010

Kerstmarkt

We gaan elk jaar wel naar een kerstmarkt als we er de kans voor hebben. Oldenburg, Münster, Osnabrück, Lingen, Keulen en Bonn zijn de afgelopen jaren aan de beurt geweest. Soms met eigen vervoer, en dat is leuk maar dan kun je geen alcohol nuttigen. Soms met de bus maar dat is niet altijd een onvervalst genoegen. Zo was de kerstmarkt in Münster echt heel leuk, maar de rondreis heen en terug door heel Groningen en heel Friesland niet. Als je in Assen opstapt en dan ruim 2 uur later langs Hoogeveen de A37 pas oprijdt, dan is er iets niet goed in de planning. Ik wist voor die dag niet eens hoeveel kleine stationnetjes er in Friesland wel zijn, maar ik weet nu wel dat ik ze niet nog eens hoef te zien. Niet op die manier tenminste.

En de reis naar Keulen en Bonn vorig jaar was ook heel erg geslaagd, met hotelovernachting in de buurt van Winterberg. Maar de weersomstandigheden en de muziekkeuze van de chauffeur waren minder. Ik weet nu weer dat ik nooit naar een piratenfestival wil. Het is gewoon niet mijn kopje thee. Dat van die weersomstandigheden was niemands schuld, dat was gewoon pech. Ik was wel blij dat ik niet zelf achter het stuur hoefde zitten, zeker niet in de bergen in Duitsland. Geen strooizout, geen zand, niet geveegd. Of in de file naast Keulen. Of in de sneeuwstorm onderweg. Geluk bij een ongeluk was de planning, van vrijdag tot en met zondag. Op donderdag hadden we niet kunnen reizen, op zondag ging het ook maar net, op maandag was het alweer mis geweest.

Maar toch gaan we naar de kerstmarkt in Hamburg weer met de bus. Met Drenthetours ditmaal en dat vertrouw ik wel. Hopelijk treffen we niet net die ene chauffeur die keihard piratenzenders draait, maar zelfs dan. Zolang zitten we niet in de bus. We stappen op in Assen en zijn een uur later in Winschoten. Dat valt te doen, dat is in ieder geval niet echt om. Ik hoef geen gratis dagtocht Friesland bij mijn reis. En op de terugweg gaat het dan sneller, dan hoef je niet verplicht te wachten tot alle gasten er zijn. Als je al bij alle opstapplaatsen moet wachten, dat is nog maar de vraag.

Vanavond heb ik maar eens een kopje Glühwein warm gemaakt. Om alvast in de stemming te komen. Niet dat dat nodig is, het weer doet genoeg. Hopelijk hebben we in decemer sneeuw in plaats van de regen van vandaag. En als de reis naar Hamburg bevalt staat Bremen ook nog op ons verlanglijstje. Ook een mooie oude Hanzestad met een leuke kerstmarkt. Of loop ik nou op de zaken vooruit ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier uw bericht achter, maar hou het vrolijk.