woensdag, december 08, 2010

Werk in uitvoering

Nou maar hopen dat de maat klopt, het is lastig meten langs een muts waar al vorm in zit. De ene keer meet ik 27cm voor de helft, de andere keer 31. Ik schrijf in ieder geval keurig op wat ik doe, zodat ik heel makkelijk aan kan passen als de muts toch te groot is. Ik zie namelijk al wel dat ik makkelijk genoeg wol over hou voor nog een muts in precies dezelfde kleuren, dus ik hoef deze niet uit te halen. Maar wie weet klopt de kleine meting wel en hoef ik helemaal niets opnieuw te breien.

Wat ook opvalt is dat deze muts nogal afwijkt van wat ik oorspronkelijk opschreef als patroon. Nog nooit heb ik een muts gebreid met zo weinig ruimte voor de kruin. Maar dat is wel een typisch kenmerk van deze mutsen. Om niet te kriebelen waren de handgemaakte mutsen oorspronkelijk van katoen. Dat maakt ze aardig wat zwaarder, maar ook warmer dan de fabrieksmutsjes van polyester die je kon kopen. Dit is acryl, kriebelt niet, erg sterk maar wel veel lichter dan katoen. En veel warmer.

Als ik nog een keer blog over mutsen zal ik er een foto bijzetten van de hoed die ik vorig jaar voor mezelf gebreid heb. Die doet dubbel dienst als muts die je over de oren kunt trekken. Heerlijk tegen sneeuw en wind maar al snel te warm.

1 opmerking:

Laat hier uw bericht achter, maar hou het vrolijk.