donderdag, mei 09, 2013

Hemelvaartsdag in Eenrum

Na een flink wat regen vannacht werd het vandaag toch weer heerlijk weer. Heel fijn voor de planten en gewassen, want die hadden wel wat water nodig. En heel fijn voor ons, want we konden lekker een dagje uit op onze vrije dag. Naar het vlakke wijde land van Noord-Groningen dit keer.
De school in Eenrum, nu het dorpshuis.

Diezelfde school met vlakbij de kerktoren.

En voor de kerk de mooie dorpspomp.

Uitzicht op de jaarmarkt vanaf de klokkentoren.


En de andere kant op.

De lelie, de prachtige hoge molen in Eenrum.

We zijn nog even via een omweg terug naar huis gereden. Dit is het kerkje in Den Andel.

met een losse klokketoren. Iets nieuwer dan de kerk als je naar de steen kijkt. Allen de basis is van kloostermoppen, bij de kerk is dat tot op grote hoogte aanwezig. Ook weer zo'n mooi kerkje uit de 13e eeuw zoals er zoveel zijn in Groningen.

En een oud gebouw wordt nog wel eens verbouwd. Zoals aan de achtergevel mooi te zien is.

Vanaf een afstandje het kerkje in Rottum, met een prachtig bloeiend weiland op de voorgrond.


2 opmerkingen:

  1. Op foto 4 die rode daken rechtsboven op de foto: ik zie het dak van de huizen van opa en oma en van opoe, en het huis van mijn overgrootouders :-)

    Gedoopt ben ik in het kerkje van Den Andel. Zijn jullie er ook in geweest? Een aantal jaren geleden zijn daar prachtige oude muur- en plafondschilderingen tevoorschijn gehaald van onder dikke lagen witkalk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik wist wel dat je uit Den Andel kwam, maar van Eenrum wist ik het niet. Is ook wel vlakbij he? Nee helaas konden we niet naar binnen, maar met stralend zonnig weer is dat niet zo'n ramp. Ik wou naar de orgeldag, dan zijn al die kerkjes open, maar helaas was dat zaterdag en hadden we al andere verplichtingen. En gelukkig komen we vaak genoeg op het vlakke land, dus nu wil ik wel eens zien wat voor moois daar op de muur zat.

    Groningen heeft zoveel meer kerkjes dan Drenthe. Wat komt door de rijkdom denk ik (elke boer zijn eigen dominee ;-) maar misschien ook gewoon kerkser? Drents hervormd is volgens mij 1x per jaar naar de kerk en dopen, trouwen en begraven....:-)

    BeantwoordenVerwijderen

Laat hier uw bericht achter, maar hou het vrolijk.